Bewegende klas
Voor veel eersteklassers is het nog moeilijk om stil te zitten en zich langere tijd te concentreren. Door de bewegende klas in te voeren wordt deze overgang minder groot. Er wordt meer aangesloten bij de bewegingsdrang van jonge kinderen.
Bewegen ondersteunt het leren
In onze tijd wordt er steeds minder bewogen. Ook door kinderen. Steeds meer kinderen hebben daardoor motorische problemen. Die kunnen zich uiteindelijk ook vertalen in leerproblemen. De link tussen bewegen en leren wordt ook buiten de vrijeschool steeds vaker gelegd.
Wat is een bewegende klas?
Om met een klas te kunnen bewegen, is vrije ruimte nodig. Hier is door de tafeltjes en stoeltjes in het klaslokaal vaak weinig ruimte voor. In onze bewegende klas hebben we gekozen voor houten banken en kussen. We kunnen hierdoor eenvoudig en snel verschillende opstellingen maken, passen bij de inhoud van de les.
Voorbeelden van de bewegende klas
- Parcours: de dag starten met een parcours waarin de evenwichtszin en de tastzin worden gestimuleerd. Ook leert het kinderen samen te werken en gericht te bewegen.
- Kring: een waardevol moment voor de sociale ontwikkeling in de klas. Tevens verstrekt het het groepsgevoel en de gelijkheid.
- Werk-opstelling: in de werkopstelling zijn de kinderen gericht op het bord. Door het meubilair beweegt het kind ongemerkt zelfs
- Groepsopstelling (zonne-opstelling): bevordert het samenwerken.
Door vaak van opstelling te wisselen hoeven de kinderen nooit lang in dezelfde houding zitten. Er is sprake van een ‘dynamische’ klas; een klas in beweging.